Švietimas šunų parodoje: taip ar ne?

2014 Spalis 27 d.

 

Šunų paroda savaime yra puikus ir efektingas šou, sutraukiantis nemažai žiūrovų. O ar įmanoma, ar verta tokiose parodose užsiimti švietimu? Ar tai suderinama su įtemptu renginio grafiku?

LKD Mokymo centro patirtis leidžia vienareikšmiškai tvirtinti: tai ne tik įmanoma, bet ir verta!

Jau daugiau kaip trejus metus Mokymo centro stendas parodose sutraukia būrius vaikų ir suaugusiųjų. Žinoma, tai nėra savaiminis rezultatas, jį lėmė suplanuota, kryptinga veikla.

Mokymo centro švietėjiškas stendas parodose – tai oazė vaikams, leidžianti užsiimti kūrybine veikla ir saviraiška. Be to, šalia kūrybinių dirbtuvių vyksta edukaciniai užsiėmimai apie saugų elgesį su šunimis. Tai tikrai aktualu, ypač parodos kontekste – juk niekur kitur, tik čia, vienoje vietoje, galima sutikti tokią daugybę išpuoselėtų šunų, kurių kailį taip norisi paliesti... Taigi išmokta pamoka gali būti čia pat  ir įtvirtinta.

Edukacinius Mokymo centro užsiėmimus galima sąlyginai suskirstyti į du tipus: užsiėmimai, kuriuose dalyvauja organizuotai atvykusios moksleivių grupės (tai derinama iš anksto); ir užsiėmimai, kuriuose dalyvauja vaikai, atvykę į parodą su tėvais. Pirmojo tipo užsiėmimai paprastai nesiriboja vien saugaus elgesio su šunimi pamokomis – šunų paroda yra geriausia vieta supažindinti vaikus su skirtingų veislių ypatumais, parodos, kaip renginio, paskirtimi ir tvarka. Tuo tikslu Mokymo centro atstovai vaikų grupėms veda nedideles ekskursijas po parodą.

Svarbus Mokymo centro stendo aspektas – kūrybinės dirbtuvės. Jų metu užsiimama įvairiomis meninėmis veiklomis. Visas jas sieja bendra kinologinė, gyvūnų globos, atsakingos savininkystės tematika. Taip vaikai skatinami įsigilinti į su kinologija susijusias temas, prie darbelių užverda diskusijos apie savus augintinius, šuns pasirinkimą, įsigijimą, priežiūrą. Čia mokomasi, analizuojama – kūrybinis procesas tampa edukacija.

Dar vienas, tikrai ne menkiausias, edukacinės veiklos parodose privalumas – laikui bėgant Mokymo centro stende atsiranda savanorių. Jaunų ir entuziastingų – iš tų pačių vaikų. Tų pačių, kurie su visais klausėsi pamokėlių, karpė, lankstė, lipdė ir piešė įvairiausius darbelius. Ir staiga suprato, kad nori bei gali padėti kitiems, pasidalyti įgyta patirtimi. Mūsų šalyje savanorystės tradicijos nėra stiprios, o jos labai svarbios, norit sukurti stiprią bendruomenę. Jos labai svarbios siekiant Mokymo centro tikslo – kurti gyvūnus mylinčią šalį.

Tad esame laimingi matydami, kad savo veikla prisidedame prie atsakingos jaunosios kartos, kuri formuos ateities kinologinę bendruomenę ir tikrai sukurs gyvūnus mylinčią šalį, ugdymo.

Apibendrinkime, kodėl šunų parodoje verta įrengti vaikų zoną:

• Plečiasi vaikų pažinimo ribos

Vaikai būna užimti ne šiaip kokia nors, o tikslinga, naudinga veikla. Jų suvokimo ribos apie šunininkystę ir šunis smarkiai keičiasi. Apie šunis sužino ne iš vadovėlių, o gyvai, linksmai, suprantama kalba.

• Nuo baimių – link pažinimo ir noro draugauti

Kai kurie vaikai turi įgimtą arba įgytą šunų baimę. Matydami su šunimis draugiškai bendraujančius ir žaidžiančius savo bendraamžius, padedami Mokymo centro stendo darbuotojų, jaučiasi drąsiau. Jie supažindinami ir sužino, kaip reikia prieiti prie šuns, kaip pasisveikinti, kokių klaidų nedaryti ir kaip elgtis šalia šuns. Vaikai patiria išmėginimą, o jį įveikę, džiaugiasi ne tik šunimis, bet ir įveiktu nauju iššūkiu.

• Stebėtojai tampa dalyviais

Vaikai yra aktyvūs. Pasyvus stovėjimas prie šunų ekspertizės ringo jiems pabosta. Po tokio „statiško“ parodos vaizdo kinologiją vaikai gali įsiminti kaip ringą, kur ratu bėga šuniukai, o rūstūs vyresnio amžiaus dėdės bei tetos (teisėjai) leidžia arba neleidžia šunims laimėti. Nepamirškime: vaikams visi šunys gražūs ir verti medalių!

Kai MC stende vaikai pasijunta ne parodos stebėtojai, o visaverčiai dalyviai (dalyvavo paskaitoje, viktorinoje, kūrė darbelius, lietė, vedžiojo šunis) – parodą įsimena kaip džiugų, įdomių patirčių kupiną renginį.

• Iš paprastų dalyvių – į savanorius

Supažindintas su paroda ir kinologų veikla, praėjęs jaunųjų savanorių kursus, kitoje parodoje vaikas jau gali padėti jauniesiems savanoriams: talkinti stendo darbuotojams, dalyti skrajutes, pasitikti lankytojus ir teikti informaciją, padėti tvarkyti teritoriją.

• Parodos dalyvių vaikų užimtumas

Mokymo centro stendas kartais atlieka ir „vaikų darželio“ funkciją (sunku, bet tai nėra blogai). Vaikai susipažįsta ir mokosi būti draugiški, tolerantiški – tarptautinėje parodoje jie susiduria su kitakalbiais vaikais, mokosi svetimų kalbų žodžių. MC stende susipažįsta ne vien vaikai, bet ir šeimos, žmonės keičiasi informacija, maloniai bendrauja.

• Lankytojai ilgiau užsibūna parodoje

Kai įrengiamas MC stendas, parodos lankytojai ilgiau užsibūna šunų parodoje, nes nori išbandyti visokias veiklas – šitaip jie sulaukia Bes in Show konkurso. Paprastai parodose sunku išlaikyti lankytojus iki parodos galo, kuomet kaip tik ir vyksta svarbiausios iškilmės.

Užtęsus MC veiklą, tai padaryti lengviau. Be to, iš anksto reklamuojant Mokymo centro veiklas, į parodą pritraukiamos šeimos, daugiau lankytojų – būsimųjų šunų mylėtojų.

Myli šunis, patinka švietėjiška veikla, nori atlikti profesinę praktiką, turiningai praleisti laisvalaikį – prisijunk prie LKD Mokymo centro komandos! E. p. svietimas@kinologija.lt.

Guodos Kavaliauskaitės ir MC archyvo nuotr.