Vaikai, šunys ir vasara

2025 Birželis 16 d.

 

Prasideda vasara, o kartu su ja ir mokinių atostogos. Vis daugiau laiko vaikai praleis kieme, gamtoje, dažniau bendraus su savo ar svetimais augintiniais. Socialiniuose tinkluose vėl mirgės „saldūs“ vaizdeliai: vaikai spaudžia glėbyje šuniukus, šėlioja ir džiaugiasi augintiniais. Besidžiaugiant tokiais vaizdelius turbūt nešaus mintis paieškoti vaikų apkandžiojimų statistikos. O juk reikėtų pasidomėti, jeigu mums rūpi vaikų saugumas ir šunų gerovė. 

Pasaulyje nuo šunų įkandimų vidutiniškai kasmet nukenčia 4,5 milijono žmonių (www.cdc.gov). Teigiama, kad dauguma nukentėjusiųjų – vaikai iki 10 metų, ir jiems dažniausiai grybšteli ne kažkokie svetimi, o šeimos arba šeimai artimos aplinkos šunys. Įkandimai į veidą arba kaklo sritį dažniausi – tokio amžiaus vaiko ūgis maždaug ties šuns nasrais...

Lietuvoje tokios statistikos neturime, tačiau iš mokytojų ir vaikų tėvų atsiliepimų žinome, kad vaikų švietimas labai naudingas ne tik vaikams, bet ir šeimoms. Vadinasi, ir visai bendruomenei! Matydamas šį poreikį, Lietuvos kinologų draugijos Mokymo centras 2022 metais inicijavo edukacinį projektą „Atsakingo šeimininko akademija vaikams“ , taip pat jau daug metų veda vienkartinius švietėjiškus užsiėmimus įvairiose vaikų ugdymo įstaigose. Projekto vadovė Dovilė Masalskaitė sako, kad 2024 - 2025 mokslo metais Vilniuje įvyko 40 užsiėmimų vaikams, iš jų - 31 su terapinio šuns egzaminą išlaikiusiu šunimi. Šiuose užsiėmimuose apsilankė daugiau kaip 1 000 vaikų. „Atsakingo šeimininko akademija vaikams“ (keturi tęstiniai užsiėmimai tai pačiai klasei) užsiėmimuose dalyvavo 14 klasių (350 mokinių), įvyko 56 pamokos. Vaikų, mokytojų ir tėvų atsiliepimai puikūs ir jie sako, kad tokių užsiėmimų reikia daugiau!

Kinologinis vaikų švietimas vertinamas visame pasaulyje. Štai „Prevent-A-Bite“, Šveicarijoje įgyvendinama švietimo programa, apėmė pradines klases – buvo vedamos trumpos pamokėlės apie saugų elgesį su šunimis. Tik 9 proc. šias pamokas lankiusių vaikų patyrė nemalonius incidentus su šunimis, tačiau net 79 proc. tokio pat amžiaus vaikų, kuriems mokykloje niekas nevedė saugaus elgesio su šunimis pamokų, nukentėjo nuo šunų.

Jungtinėse Valstijose atliktas tyrimas „Be Aware, Responsible and Kind“ aprėpė 6-9 metų amžiaus 500 vaikų. Su šiais vaikais buvo skaitomos knygutės, žiūrimi filmukai, žaidžiami teminiai žaidimai apie saugų bendravimą su naminiais gyvūnais augintiniais. Australijoje vykdytas projektas „Delta DogSafe Program“ buvo skirtas 3-5 metų vaikučiams. Mažyliai buvo supažindinti su šunų nuotraukomis, paveiksliukais, kūrė lėlių (šuniukų) spektaklį, kaip elgtis su šunimis. Dalyvavę šiuose užsiėmimuose mažyliai mokėjo elgtis su gyvūnais, jiems buvo daug lengviau suprasti šuns elgesį nei tiems, kurie nelankė panašių užsiėmimų.

Ir LKD Mokymo centro švietimo programų vaikams organizatorių, ir pasaulio patirtis rodo, kad net visai maži vaikai pajėgia suprasti gero elgesio su gyvūnais taisykles. Šią patirtį vaikai išsaugo ilgai, kai kas turbūt išsaugos ją ir visą gyvenimą. Tačiau atkreipiame dėmesį: pamokose vaikai bendravo ne su savo šeimos ar pažįstamų, bet su svetimais šunimis. Ir visą užsiėmimo laiką jie buvo stebimi užsiėmimo vedėjų bei mokytojų. O juk statistika rodo, kad vaikai šunų buvo užpulti tuomet, kai šalia nebuvo suaugusiųjų. Nebuvo tų, kas atsakytų už šunų elgesį. Ir čia jau akmenukas į suaugusiųjų, dažniausia – tėvų daržą.

„Blue Dog“ tyrimo autoriai David Schwebel ir Barbara Morrongiello pateikė faktų apie kitą medalio pusę – nukentėjusių vaikų tėvų požiūrį. Net 76 proc. tėvų buvo įsitikinę, kad jų vaikai tikrai moka elgtis su šunimis ir jiems nereikia jokių mokymų. Tėvai taip kalbėjo apie 3-6 m. vaikus, kurie, jų nuomone, viską žino ir moka!? 65 proc. tėvų manė, kad jų vaikai moka bendrauti su šunimis todėl, kad patys namie turi šunį. Jie net teigė, kad ir šunys, ir vaikai patys (!) savaime žino gero elgesio taisykles.

Deja, nelaimingų atsitikimų padariniai labai liūdni – fizinės ir emocinės vaikų traumos, šunų atsisakymas (užmigdymas, atidavimas į prieglaudą ar net išmetimas į gatvę). Problema ne vaikai ar šunys. Problema – tėvų ir visų suaugusiųjų neatsakingumas.

LKD Mokymo centro komanda kreipiasi į tėvus:

• nepalikite mažų vaikų vienų su šunimi, neleiskite žaisti šalia šuns labai triukšmingų, siautulingų žaidimų;

• neleiskite vaikui sėstis ant šuns, užsigulti šunį, kišti pirštus į gyvūno ausis, nasrus, akis, tampyti uodegą, liesti letenas;

• priminkite vaikams, kad netrikdytų šuns, kai šis miega, ėda, saugo savo šuniukus ar mėgstamą žaislą, kauliuką;

• neskelbkite internete savo vaiko ir jų draugų netinkamo, nepagarbaus elgesio su gyvūnais nuotraukų;

• mokykite vaikus „skaityti“ šuns kūno kalbą, gyvūno siunčiamus signalus. Kartu su savo vaikais mokykitės gyvūnų kūno kalbos abėcėlės – tai labai svarbu ir įdomu!

• kalbėkitės šeimoje apie gyvūnų gerovę, pagarbą kiekvienai gyvai būtybei, žmogaus pareigas ir meilę gyvūnams augintiniams.

Gretos Keraminaitės pieš.

Informacijos šaltiniai:
Wilson F, Dwyer F, Bennett PC. Prevention of dog bites: Evaluation of a brief educational intervention program for children. Journal of Community Psychology 2003; 31:75-86.
Chapman S, Cornwall J, Righetti, Sung J. Preventing dog bites in children: randomized controlled trial of an educational intervention. British Medical Journal 2000; 320:1512-1513.
Spiegel IB. A pilot study to evaluate an elementary school-based dog bite prevention program. Anthrozoos 2000; 13:164-173.
Schwebel DC, Morrongiello BA, Davis AL, et al. The Blue Dog: Evaluation of an interactive software program to teach young children how to interact safely with dogs. Journal of Pediatric Psychology 2012; 37:272-281.
Morrongiello BA, Schwebel DC, Stewart J, et al. Examining parents’ behaviors and supervision of their children in the presence of an unfamiliar dog: Does The Blue Dogintervention improve parent practices? Accident Analysis and Prevention 2013; 54:108- 113.